In de bouwsector is er een belangrijke innovatie die steeds meer aandacht krijgt, namelijk: BIM-content.
Het draait allemaal om het creëren van een digitaal model dat alle relevante informatie over een project bevat, van ontwerp tot constructie en zelfs beheer. BIM heeft de manier waarop projecten worden uitgevoerd en gecoördineerd drastisch veranderd, met een nadruk op samenwerking en efficiëntie.
En wij kunnen je daarbij helpen!
Wat is BIM-content?
BIM-content is de digitale representatie van bouwproducten, materialen en componenten die gebruikt worden in het bouwproces. Dit kunnen 3D-modellen zijn van specifieke producten, zoals deuren, ramen, HVAC-systemen en zelfs complete prefab-elementen. Deze content bevat niet alleen de geometrische informatie, maar ook essentiële metadata zoals technische specificaties, fabrikantgegevens, materialen en prestatiekenmerken.
Waarom is BIM-content zo belangrijk voor bouwtoeleveranciers?
Er zijn verschillende redenen om BIM-content aan te bieden aan jouw klanten of om zelf toe te passen:
Verbeterde Zichtbaarheid - Door jouw BIM-content beschikbaar te stellen, vergroot je je zichtbaarheid bij architecten, ingenieurs, aannemers en andere professionals in de bouwsector. Ze kunnen jouw producten rechtstreeks in hun BIM-projecten gebruiken, waardoor je merk en assortiment op de voorgrond komen te staan.
Betere Samenwerking - Door BIM-content aan te bieden, vergemakkelijk je de samenwerking tussen alle partijen in het bouwproces. Het stelt ontwerpteams in staat om jouw producten naadloos te integreren, wat de coördinatie en communicatie verbetert.
Efficiëntie en Nauwkeurigheid - BIM-content zorgt voor meer nauwkeurigheid in ontwerpen en planningen. Jouw gedetailleerde digitale modellen helpen bij het voorkomen van fouten, minimaliseren van wijzigingen en versnellen van het bouwproces.
Duurzaamheid en Innovatie - Als toeleverancier van de bouw kun je informatie over duurzaamheid, levensduur en andere milieugerelateerde aspecten van je producten opnemen in de BIM-content. Dit spreekt duurzaamheidsbewuste bouwprofessionals aan en bevordert innovatie.
Hoe verkrijg ik de beste BIM-content?
BIM-content creatie wordt aangeboden in verschillende kwaliteiten en verschillende bestandsformaten.
Revit is de software waar BIM-content veelvuldig in wordt toegepast en aangemaakt. In Revit heet de BIM-content een Revit Family (.rfa).
Wil je dat modelleurs graag met jouw Revit Families werken, waarbij ook het juiste product wordt toegevoegd aan het gehele BIM-model?
Dan toetst Fimble de BIM-content altijd op de volgende onderdelen:
Voldoet het aan de gevraagde regionale standaard?
- Formaat < 2 MB? Zo nee, verklaarbaar en werkbaar < 15 =sec?
- Zijn de aan te sturen Parameters goed te vinden en kan een modelleur een Family makkelijk configureren naar een andere afmeting, vorm of materiaal?
- Hoe ziet de Family er uit in alle aanzichten? En dat in de verschillende bouwfases vanaf het ontwerp t/m beheer?
- Is de Family toepasbaar voor clashcontroles? Is er ruimtereservering ingesteld, zodat het product gemonteerd kan worden?
- Is een fabrikantslogo aanwezig? Maar is deze ook uit te zetten?
- Zijn de belangrijkste materialen uit te lezen?
- Zijn alle Family types een keer getest? Genereert het geen errors of vreemde geometrie, na het aanpassen van de verschillende eigenschappen?
- Is Family als toepasbaar als IFC?
Hoe kunnen wij jou hierbij helpen?
Wanneer de Families bovenstaande test hebben doorlopen en zonder handleiding goed te plaatsen zijn door een BIM-modelleur, dan zijn ze wat ons betreft klaar om te publiceren. Of je dit nu doet op een populaire BIM-content pagina of dat je de Families beschikbaar stelt op jou eigen webpagina, daar kunnen we je ook in adviseren.
Fimble kan ook BIM-content van hoge kwaliteit voor jou creëren. Indien gewenst testen we de Families door de verschillende modelleurs. Zo hebben we dat eerder gedaan voor o.a. Intermontage, Etex, Salco, Boon Edam en Hoefnagels.
BIM-content is niet alleen een technologische innovatie, het is een strategische kans voor bouwtoeleveranciers om zich te onderscheiden, relaties te versterken en deel uit te maken van de toekomst van de bouwsector. Grijp deze kans en laat jouw BIM-content uitblinken in de digitale bouwwereld!