In opdracht van Royal Schiphol Group hebben we gezamenlijk met 4Indoor de C-pier gedigitaliseerd. Het BIM-model van de C-pier was verouderd en voldeed niet meer aan de laatste standaarden van Schiphol. Ons is gevraagd het BIM-model wat uit één model bestond te updaten, om te zetten naar verschillende aspectmodellen en te verrijken met nieuwe informatie die voldoet aan het huidige Schiphol ILS/ protocol.
Voor de C-Pier zijn in het verleden al eens laserscans gemaakt. Van deze scans is destijds een BIM model opgezet van de bestaande situatie van de C-pier. Ondertussen zijn er diverse ontwikkelingen geweest op het gebied van ILS (Informatie Levering Specificatie) , codelijst STD (Schiphol Technische Decompositie) en modelleerafspraken. Voor een actuele situatie met gestructureerde data hebben wij het Revit model van de C-pier bijgewerkt en aangepast naar de huidige Schiphol ILS en bijhorende protocollen. Hierdoor is het nu mogelijk dat de informatie uit het BIM kan dienen als gegevensbron voor de toekomstige projecten en inzet voor het assetmanagement.
De C-pier is volledig opnieuw gescand. Met de nieuwste inmeetgegevens (Point Cloud scans) van de mobiele laserscanner van 4Indoor hebben we het bestaande Revit model aangepast naar de nieuwe werkelijke situatie. Naast de 3D scans gebruiken we de input van onze aanbevelingen die we gedaan hebben voor de upgrade van het Revit model om het gehele model op deze punten na te lopen met de nieuwe ILS.
Onderstaand enkele onderdelen die wij hebben verwerkt in de verschillende aspectmodellen:
Op basis van een modelcheck door Schiphol op onze opgeleverde modellen is er aangegeven dat wij op een zeer hoog en kwalitatief niveau één en ander hebben uitgewerkt. We zijn dan ook trots op het geleverde werk en de gezamenlijke prestatie met onze scanpartner 4Indoor. Maar boven al wederom een tevreden klant.